Patronen en routines herkennen met AI

Naar aanleiding van de interviews en de verschillende bronnen die zijn geraadpleegd in het onderzoek zijn er twee verschillende toekomst scenario’s beschreven voor Bol.com en hun online winkelervaring in 2030. Onderstaand scenario zal gaan over AI systemen en technologieën die ervoor zullen zorgen dat Bol.com patronen en routines gaat herkennen in het winkel gedrag van hun klanten en potentiële klanten. Maar wat wordt er dan precies bedoeld met het herkennen van patronen en hoe zal dit eruit komen te zien in 2030? 

Mensen hebben in hun leven bepaalde routines die zij volgen. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat zij op een bepaalde manier iedere ochtend wakker worden en een volgorde hebben van douche, eten en tandenpoetsen. Een routine kan ook zijn dat iemand iedere dinsdag en donderdag van de week een training voor voetbal of hockey heeft. Dit hebben consumenten ook op het gebied van online winkelen. Vaak hebben consumenten dit zelf niet door maar in hun shopgedrag zitten ook bepaalde patronen en routines. Consumenten shoppen vaak op dezelfde momenten naar bepaalde producten. Dit kunnen AI systemen voor Bol.com in 2030 gaan herkennen. Op deze manier kan Bol.com op de juiste tijden de juiste producten tonen op een volledig gepersonaliseerde webshop voor ieder individu dat op hun webshop komt. Voor deze ontwikkeling moet Bol.com wel een eigen AI systeem bouwen dat getraind wordt op de data herkennen van specifiek klanten van Bol.com. Onderstaand worden verschillende voorbeelden gegeven hoe deze personalisatie zich voor gaat doen in verschillende situaties voor verschillende consumenten:

Persoon 1

Jasmine, een 28-jarige professional in sport, opent haar Bol.com webshop tijdens haar ochtendkoffie. Hoewel ze niet specifiek op zoek is naar iets, lijkt de homepage haar interesses naadloos weer te geven. De artikelen die worden zorgvuldig samengesteld op basis van haar aankopen en browsegeschiedenis. Een paar dagen geleden zocht ze naar sportkleding, en nu worden er nieuwe aanbiedingen en trends in sportartikelen uitgelicht.

Wat Jasmine niet weet, is dat de AI die de webshop aanstuurt haar winkelgedrag heeft geïdentificeerd en bepaalde patronen heeft ontdekt. De AI heeft gewaardeerd dat Jasmine in de vroege ochtend winkelt, vooral wanneer er aanbiedingen zijn. Bovendien zoekt ze vooral naar sportkleding aan het begin van het jaar, dit omdat dan voor haar het nieuwe sportseizoen weer begint en haar behoefte aan deze producten dus toeneemt. Door deze patronen te herkennen, kan de webshop haar ervaring personaliseren door aanbiedingen en producten te presenteren die niet alleen bij haar voorkeuren passen, maar ook op het juiste moment worden getoond.

Een unieke startpagina voor elke klant

Hier zie je hoe de gepersonaliseerde homepage van Bol.com er in de toekomst uit zou kunnen zien. Elke klant krijgt een volledig op maat gemaakte startpagina te zien, gevuld met speciaal gegenereerde aanbevelingen en producten, gebaseerd op hun shopgedrag en voorkeuren. Dankzij een krachtig AI-systeem wordt deze unieke ervaring voor iedereen anders, waardoor de webshop perfect aansluit op de persoonlijke behoeften van elke bezoeker. De toekomst van winkelen draait om jouw routine en voorkeuren – allemaal automatisch aangepast door AI.

Voorbeeld van wat de gebruiker ziet als de app wordt geopend.

Jouw persoonlijke productpagina in 2030

Hier zie je een voorbeeld van hoe jouw gepersonaliseerde productoverzichtspagina op Bol.com er in de toekomst uit zou kunnen zien. Dankzij AI-technologie past de webshop zich volledig aan jouw User Interface voorkeuren en toont het jouw favoriete merken. De producten die voor jou relevant zijn, verschijnen direct bovenaan, terwijl items die je niet interessant vindt, mogelijk helemaal niet worden getoond. Zo krijg je een winkelervaring die volledig op jou is afgestemd, met alleen de producten die echt bij je passen. Dit is de toekomst van gepersonaliseerd online winkelen!

Voorbeeld van wat de gebruiker ziet als er meerdere producten op een pagina staan.

Gepersonaliseerde Productpagina Door AI

Op deze afbeelding zie je hoe een productpagina eruit kan zien wanneer een klant een product selecteert in 2030. Dankzij slimme AI-technologie wordt elke productpagina uniek en afgestemd op de specifieke behoeften en voorkeuren van de klant. De AI bepaalt welke eigenschappen en informatie van het product belangrijk zijn voor jou en past de pagina daarop aan. Of het nu gaat om specificaties, beoordelingen, of accessoires, de AI zorgt ervoor dat je alleen de meest relevante details ziet. Dit maakt je winkelervaring bij Bol.com sneller, efficiënter en volledig gepersonaliseerd.

Voorbeeld van wat de gebruiker ziet als er een product wordt aangeklikt.

Persoon 2

Mees, een jongen van 19 jaar die nog studerende is en dus een heel ander leven heeft dan Jasmine, shopt ook vaak in de ochtenden. Aan het begin van het schooljaar, net na de zomervakantie heeft hij nieuwe spullen voor school nodig en ook hij opent op een vroege morgen de website van Bol.com. Op precies hetzelfde moment als Jasmine staat de website van Bol.com bij Mees open maar hij krijgt een geheel andere landingspagina voor zich. Omdat Mees de afgelopen dagen al op verschillende schoolartikelen heeft gezocht en hij dit vorig jaar ook rond deze periode deed weet het systeem van Bol.com hem precies de juiste artikelen aan te bieden. Deze artikelen poppen dan ook direct op als Mees op de website van Bol.com komt. Het gaat zelfs zo gepersonaliseerd aan de hand van data en patronen die hierin herkent worden dat het systeem van Bol.com herkent dat Mees vaker artikelen met een aanbieding koopt omdat hij niet te veel geld kwijt wil zijn aan zijn school. Om deze reden krijgt Mees aanbiedingen tot zijn beschikking die Jasmine bijvoorbeeld helemaal niet kan krijgen. Jasmine daarentegen krijgt weer andere aanbiedingen op sportartikelen en dat allemaal om aan de hand van de beschikbare data zo goed mogelijk in te spelen op de behoeftes van ieder individu dat winkelt bij Bol.com.

Een unieke startpagina voor elke klant

Hier zie je hoe de gepersonaliseerde homepage van Bol.com er in de toekomst uit zou kunnen zien. Elke klant krijgt een volledig op maat gemaakte startpagina te zien, gevuld met speciaal gegenereerde aanbevelingen en producten, gebaseerd op hun shopgedrag en voorkeuren. Dankzij een krachtig AI-systeem wordt deze unieke ervaring voor iedereen anders, waardoor de webshop perfect aansluit op de persoonlijke behoeften van elke bezoeker. De toekomst van winkelen draait om jouw routine en voorkeuren – allemaal automatisch aangepast door AI.

Voorbeeld van wat de gebruiker ziet als de app wordt geopend.

Jouw persoonlijke productpagina in 2030

Hier zie je een voorbeeld van hoe jouw gepersonaliseerde productoverzichtspagina op Bol.com er in de toekomst uit zou kunnen zien. Dankzij AI-technologie past de webshop zich volledig aan jouw User Interface voorkeuren en toont het jouw favoriete merken. De producten die voor jou relevant zijn, verschijnen direct bovenaan, terwijl items die je niet interessant vindt, mogelijk helemaal niet worden getoond. Zo krijg je een winkelervaring die volledig op jou is afgestemd, met alleen de producten die echt bij je passen. Dit is de toekomst van gepersonaliseerd online winkelen!

Voorbeeld van wat de gebruiker ziet als er meerdere producten op een pagina staan.

Gepersonaliseerde Productpagina Door AI

Op deze afbeelding zie je hoe een productpagina eruit kan zien wanneer een klant een product selecteert in 2030. Dankzij slimme AI-technologie wordt elke productpagina uniek en afgestemd op de specifieke behoeften en voorkeuren van de klant. De AI bepaalt welke eigenschappen en informatie van het product belangrijk zijn voor jou en past de pagina daarop aan. Of het nu gaat om specificaties, beoordelingen, of accessoires, de AI zorgt ervoor dat je alleen de meest relevante details ziet. Dit maakt je winkelervaring bij Bol.com sneller, efficiënter en volledig gepersonaliseerd.

Voorbeeld van wat de gebruiker ziet als er een product wordt aangeklikt.