Customer experience in 2030: ja, het kan nóg persoonlijker.
Broninformatie:
Ze verwachten dat in 2030 80% van het klantcontact via artificial intelligence zal verlopen, waarbij deze systemen niet alleen de behoeften van klanten begrijpen, maar ook hun emoties herkennen. Het creëren van een optimale klantbeleving is niet alleen het gebruik van AI maar zal een balans tussen AI en menselijke interactie moeten vinden. Om vooruit te lopen op deze toekomst, kunnen bedrijven nu al inzetten op experiential marketing, waarmee ze klanten actief betrekken en unieke, memorabele ervaringen bieden die verder gaan dan traditionele marketingstrategieën.
Klanten verwachten steeds dan een standaard winkelervaring, er zal gefocust moeten worden op de gepersonaliseerde interacties die aansluiten bij hun unieke voorkeuren en behoeften. Dankzij de vooruitgang in kunstmatige intelligentie (AI) kunnen retailers nu hypergepersonaliseerde ervaringen bieden, waarbij elke klant op individueel niveau wordt bereikt. Door deze technologie kunnen klantinteracties en klantervaringen specifiek op maat worden gemaakt, wat leidt tot hogere klanttevredenheid en meer loyaliteit, omdat klanten zich beter begrepen en gewaardeerd voelen.
Experiential marketing verbindt de klantervaring rechtstreeks met marketing- en brandingstrategieën. Door je doelgroep te betrekken bij het creatieve proces en hen te laten deelnemen aan verschillende marketingactiviteiten, creëer je kansen voor intensieve betrokkenheid bij jouw merk. Deze aanpak versterkt de relatie met klanten en maakt de interactie met het merk memorabel en impactvol.
Verwachtingen 2030:
- AI zal 80% van het klantcontact overnemen, met geavanceerde algoritmes die emoties herkennen en daarop inspelen. Dit maakt interacties persoonlijker en efficiënter.
- Personalisatie zal verder gaan dan traditionele benaderingen. Technologieën zoals AI en data-analyse zullen zorgen voor nauwkeurig op maat gemaakte aanbiedingen en services, waardoor klanten het gevoel krijgen dat elke interactie uniek is.
- Merken zullen meer investeren in interactieve ervaringen, waarbij klanten actief worden betrokken in productontwikkeling en merkbeleving. Deze ervaringen verhogen klantloyaliteit en versterken merkidentiteit.
- Bedrijven die investeren in technologie, duurzaamheid en een meer menselijke, persoonlijke aanpak, zullen succesvoller zijn. De combinatie van AI, betrokkenheid en duurzaamheid creëert een compleet nieuwe manier van klantinteractie. (Pot, 2020)