AI & automatisering in e-commerce: zo kun je ervan profiteren.
Broninformatie:
Volgens Michiel Blonk gaan automatisering en kunstmatige intelligentie (AI) de wereld van e-commerce transformeren. Het zal er namelijk voor zorgen dat de klanten een nog betere ervaring hebben en bedrijven de mogelijkheid geven om hun processen te optimaliseren en te schalen.
Kleine automatiseringen, zoals chatbots, voorraadbeheer en geautomatiseerde workflows hebben een grote impact op onder andere tijdsbesparing, verkoop en een effectievere marketing.
AI-gestuurde systemen kunnen zorgen voor onder andere enorm nauwkeurige en effectieve klantentargeting, gepersonaliseerde productaanbevelingen, 24/7 persoonlijke ondersteuning.
Onderstaand wat effectieve AI-systemen, hoe ze geïmplementeerd kunnen worden:
- Klantsegmentatie: Door andere patronen van gebruikers te herkennen, door middel van het analyseren van klantgegevens. Op basis van deze patronen kan AI blijven leren en constant strategieën blijven verbeteren, dat zorgt voor nauwkeurige en effectieve klantentargeting.
- Persoonlijke productaanbevelingen voor elke klant: AI-algoritmen gebruiken om relevante producten voor te stellen aan klanten op basis van hun browse gedrag en aankoopgeschiedenis.
- Chatbots: AI-gestuurde chatbots kunnen ingezet worden om vragen van klanten te behandelen en 24/7 ondersteuning te bieden. Deze chatbots kunnen direct foutloze hulpbieden, reactietijd verkorten en zichzelf constant blijven verbeteren.
- Dynamische prijsoptimalisatie: AI kan op basis van zijn gegevens de juiste prijs voor een product bepalen, door te kijken naar concurrenten, eigen productiekosten en de vraag van de klant.
(Blonk, 2023).