De AI-trends voor 2025: de ontwikkeling van algemene AI, voice AI & meer


 

Broninformatie:

Volgens Jan Scheele bevinden we ons nog steeds in de allereerste fase van de AI-revolutie. In 2024 zijn er miljarden dollars geïnvesteerd in AI-startups, deze bedragen zullen veel ontwikkelingen tot stand laten brengen. AI heeft ten opzichte van andere technologieën het verschil gemaakt in de praktische toepasbaarheid, het directe gebruik en de manier waarop AI geïmplementeerd wordt door organisaties.

Op dit moment wordt AI door bedrijven alleen nog maar ingezet om e-mails en teksten te genereren. Het analyseren van documenten, het doen van voorspellingen en het laten maken van strategieën is voor de meeste bedrijven nog een toekomstbeeld.

Volgens Jan Scheele hoeven we niet bang te zijn dat AI onze banen gaat overnemen. Hij verwacht dat de rollen binnen een bedrijf worden heringericht met een AI-partner om beter en efficiënter te werken. Uit een onderzoek bleek namelijk dat 2,6% van de werkgevers banen geschrapt hadden vanwege AI, daarentegen gaf 2,8% van de werkgevers aan dat er vanwege AI nieuwe banen zijn bijgekomen. Daarnaast zal ook de tevredenheid van werknemers en klanten verbeterd worden.

Verwachtingen 2025:

  • Agentic AI: Autonome systemen die zelfstandig taken uitvoeren en beslissingen nemen voor personen of bedrijven. AI Agents kunnen in tegenstelling tot mensen informatie interpreteren, ervan leren en binnen vooraf gestelde grenzen zelfstandig handelen. In 2025 zullen AI Agents ook samenwerken met andere agents om complexe problemen op te lossen en strategische beslissingen te nemen.

Jan Scheele is op dit moment zelf aan het experimenteren met het opzetten van verschillende agents. Denk hierbij aan een agent die op basis van zoekwoordenonderzoek en andere trends, SEO-content gaat generen en klaarzetten om een website te optimaliseren en deze automatisch verwerkt aan andere types content.

  • Voice AI: Voice AI begon simple met het uitvoeren van basisopdrachten (beantwoorden van vragen), maar hebben zich het afgelopen jaar ontwikkeld tot de mogelijkheid voor complexere en meer contextuele interacties. Ze kunnen volledige gesprekken voeren, anticiperen op vervolgvragen en emoties in de stem herkennen.

Volgens Jan Scheele zal de voice AI zich in 2025 weer flink uitbreiden en versterken. Zo worden menselijke interacties in klantenservice steeds meer vervangen of ondersteunt door voice AI.

In de gezondheidszorg worden voice AI-systemen ontwikkeld en ingezet bij het ondersteunen van zelfzorg bij patiënten. Spraakgestuurde interacties kunnen helpen bij advies over medicatie, symptoomcontrole en doktersafspraken.

In het onderwijs kunnen virtuele docenten studenten begeleiden in gepersonaliseerde leertrajecten, hierop worden dan de voortgang en vaardigheden van de student in real life geëvalueerd en aangepast.

Naast smartphones of speakers zullen ook andere voorwerpen uitgerust worden met geavanceerde spraakinterfaces, denk hierbij aan wearables en andere huishoudelijke apparaten. Dit zou de mogelijkheid brengen om gesprekken in verschillende talen te vertalen terwijl je praat, zonder merkbare vertraging.

  • Virtuele werelden: AI kan supersnel virtuele werelden maken en inrichten, waardoor het ontwerpproces voor onder andere games versnelt wordt. Daarnaast wordt het ontwerpen toegankelijker voor ontwikkelaars met beperkte 3D-vaardigheden. AI genereert blok voor blok de omgeving en gebruikt een tweede AI-model om te controleren of de scènes logisch zijn.
  • Quantum technologie en AI: Quantum technologie biedt de mogelijkheid om verwerkingskracht exponentieel te vergroten, dit heeft volgens Jan Scheele grote impact op de ontwikkeling van AI. Zo kan het complexe problemen oplossen die voor klassieke computers te moeilijk zijn en AI-modellen sneller en efficiënter trainen. De voordelen hiervan zijn verbeterde databeveiliging via cryptografie en optimalisatie van logistieke processen en middelenbeheer.

Op dit moment wil grotendeels van de bedrijven het komende jaar meer gaan investeren in AI, vanwege de goede resultaten. Daarnaast zijn er ook een hoop bedrijven en organisaties die afhaken, door de vele spelregels, het ethische aspect en tegenvallende resultaten in combinatie met de hoge kosten. Ook vinden veel bedrijven het lastig hoe ze AI concreet kunnen inzetten.

Mogelijk krijgen we in de toekomst zelfs te maken met een model collapse, wat verwijst naar een scenario waarin AI-systemen steeds minder intelligent worden door het gebruik van AI-gegenereerde data.